نقطه ماشه ای یا تریگر پوینت

نقاط ماشه ای نقش مهمی در سلامت و کارایی بدن و توانایی بدن برای عملکرد طبیعی دارند که می تواند موجب بروز اختلالات عملکردی و ایجاد دردهای ارجاعی شوند.

درد ناشی از نقاط ماشه ای یکی از شایع ترین مشکلات سیستم عضلانی اسکلتی اسنت که فیزیوتراپی نقاط ماشه ای موثرترین درمان آن است.نقاط ماشه‌ ای نواحی ملتهب عضلانی هستند که اعمال فشار بر آن ها موجب درد موضعی یا ارجاعی می‌شوند.نقاط ماشه‌ ای ممکن است فعال بوده و در در هر حالتی همراه با درد باشند و یا ممکن است بصورت نهفته باشند و تنها هنگام وارد شدن فشار موجب بروز درد شوند.

نقاط ماشه ای در واقع نقاط بسیار حساسی داخل باندهای سفت عضلات اسکلتی هستند که با کوچکترین فشار، کشش و انقباضی تحریک شده و سبب بروز درد های ارجاعی در دیگر مناطق بدن می شود.کوتاه شدن عضلات در راستای یک مفصل موجب افزایش فشار بر مفصل و عدم تراز بودن مفاصل مهم ترین علت بروز نقاط ماشه ای است.کشش ماهیچه های مبتلا و انقباضات ایزومتریک سبب تشدید درد تریگر پوینت می شود.

ما در فیزیوتراپی صحت، بزرگترین مرکز فیزیوتراپی در شهریار در تلاشیم تا با ارائه بهترین درمان ها ، استفاده از مدرن ترین مدالیتی های درمانی و تمرین درمانی از عوارض درد نقاط ماشه ای بکاهیم.

نقاط ماشه ای در مناطق مختلف ماهیچه ای که اعصاب به فیبرهای عضلانی متصل می شوند وجود دارند.بسیاری از بیماران مبتلا به دردهای ناشی از نقاط ماشه ای با تصور این که دچار اسپاسم و گرفتگی عضلانی شده اند به خود درمانی می پردازند، این در حالی است که اسپاسم گرفتگی شدید کل عضله است و  نقاط ماشه ای انقباض قسمت از عضله.

به دلیل وجود شباهت زیاد بین علائم گرفتگی های عضلانی و نقاط ماشه ای تشخیص و افتراق این بیمار گاهی دشوار خواهد بود.نقاط ماشه‌ای را می‌توان با وارد کردن فشار به قسمتی خاص از بدن فرد و میزان و نحوه و محل درد ارجاعی مشخص کرد.

متخصص فیزیوتراپ با علم و تجربه کافی در زمینه درمان نقاط ماشه ای به بهود دردهای ناشی از این عارضه و کاهش خشکی و محدودیت های حرکتی ناشی از آن کمک می کند.نقاط ماشه ای فعال سبب ایجاد و تشدید درد های موضعي مانند سردرد، کمردرد، اختلالات مفصل فکي گيجگاهي، فیبرومیالژیا و سندرم درد مزمن لگن می شود.

لمس نقطه ماشه‌ای موجب بروز درد شدیدی برای فرد بیمار می شود.افراد مبتلا به تریگر پوینت به دلیل وجود دردهای مزمن ممکن است به افسردگی، خستگی و ضعف مزمن بدن نیز دچار بشوند.